‘Faculteiten, sla de handen ineen!’

“Welke bezorgdheden er leven bij de faculteit?” Annetje Ottow, decaan van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO), denkt niet zo in bezorgdheden. “Ik denk meer in kansen. Eén van de kansen die ik zie in het concept Strategisch Plan, is nóg meer gaan samenwerken.” En wat vindt de decaan verder van het conceptplan?

“Het vorige Strategisch Plan was bijna een afvinklijstje; geschreven vanuit controle. Dat is in de nieuwe tekst helemaal losgelaten en daar ben ik erg blij mee. Het proces naar dit plan verliep ook in grote openheid, met discussies in alle lagen van de universiteit. De verschillende bijeenkomsten heb ik als zeer inspirerend ervaren. De universiteit heeft er ook veel energie uitgehaald, denk ik. Het plan is echt bottom uptot stand gekomen en dat lees je terug. Er is veel ruimte voor eigen invulling en vertrouwen.”

Schuilt in die ruimte voor eigen invulling niet het gevaar dat faculteiten de tekst allemaal anders interpreteren en er een eigen draai aan geven?
“Dat zou ik uitermate jammer vinden. Begrijp me niet verkeerd: vrijheid is heel goed – je moet het niet van bovenaf opleggen en elke faculteit is natuurlijk anders. Maar ik hoop erg op een interfacultaire aanpak. Samen kijken hoe we het voor elkaar krijgen om alle ambities waar te maken. Ik heb er overigens alle vertrouwen in dat we de handen ineen zullen slaan, want er heerst een uitstekende sfeer tussen de decanen en er wordt goed naar elkaar geluisterd.”

Zie je zaken terug in de concepttekst die jij zelf hebt ingebracht?
“Ja, ik heb er onder meer voor gepleit meer een global university te worden. We zijn tot nu toe toch behoorlijk Hollands en daarmee sterk inward looking. Maar de wereld om ons heen verandert in razend tempo. En als je mee wilt blijven doen, moet je veel diverser en internationaler worden. Zo weten we bijvoorbeeld dat het aantal Nederlandse studenten afneemt, waardoor we moeten gaan putten uit de internationale studentenpool. Maar eigenlijk begint het allemaal met – als community – openstaan voor diversiteit.”

Hoe verder?
De concepttekst van het Strategisch Plan is (grotendeels) in april getoetst bij onder meer de universiteitsraad, decanen, universiteitshoogleraren, directeuren onderwijs en onderzoek en bij andere betrokken medewerkers en studenten. De verwachting is dat het plan half juli gereed is, na verwerking van de opgehaalde feedback, een redactieslag en goedkeuring van de Raad van Toezicht.

Na de reactie van Annetje Ottow, ook benieuwd wat leden van de universiteitsraad, betrokken studenten, beleidsmakers en Marjan Oudeman vinden van de conceptversie van het Strategisch Plan? Bekijk dan de eerdere berichtgeving over de concepttekst: Universiteitsraad, Studenten, Marjan Oudeman.