Strategic Plan 2016 – 2020

Nieuws

‘Geef docenten en studenten ruimte voor ontwikkeling en eigen keuzes’

‘Hoe kleiner de groep, hoe beter het debat’; een uitspraak die zeker ook geldt voor de eenentwintigste en tevens laatste verkennende (openbare) sessie rondom het strategisch plan. Een handjevol studenten, docenten, onderzoekers en ondersteuners kwam naar het avonddebat over onderwijs op 10 december. Juist door de kleinschaligheid ontstond een levendige discussie waar iedereen veel ruimte kreeg om zijn mening of visie te delen. 

De afgelopen vijf jaar heeft de Universiteit Utrecht flink geïnvesteerd in denkkracht om het onderwijs naar een hoger plan te tillen. Maar is het voldoende? Wat moet er nog meer gebeuren om studenten voor te bereiden op de wereld van over tien jaar? Wat voor soort professionals zijn er nodig en welke kennis en competenties moeten zij hebben? Welke maatschappelijke houding en verantwoordelijkheid wil de UU studenten bovendien meegeven?

Na discussie in drie groepen werden deelnemers uitgenodigd om plenair op verschillende onderwerpen te reageren:

Interculturaliteit

  • ‘Een student moet kunnen verbinden met mensen uit andere werelden en kunnen samenwerken met andersdenkenden (culturen, opleidingen, denkwijzen), zo zijn ze beter voorbereid op de toekomst.’
  • ‘Interculturaliteit en diversiteit zijn middelen en voorwaarden om te komen tot goed onderwijs dat studenten fundamenteel klaarmaakt voor vraagstukken in de toekomst.’
  • ‘Je moet eigenlijk extreem specialiseren om later tot een interdisciplinaire aanpak te komen en te zorgen voor goede kruisbestuiving.’
  • ‘Het lijkt niet haalbaar om alle studies algemeen of breed te maken.’
  • ‘Diversiteit in personeelsbeleid is nog altijd belangrijk.’
  • ‘Als bachelor je eigen kleur sterk meedragen, is in de master van toegevoegde waarde.’
  • ‘Pas je niet aan, maar vier en benut verschillen.’

Eigen verantwoordelijkheid

  • ‘Een student moet verantwoordelijkheid krijgen en nemen voor de eigen academische en persoonlijke vorming: bewustere keuzes om hun rode draad te vinden en daar hun opleiding en loopbaan langs te vormen’.
  • ‘Minder aandacht voor vakken halen en het verwerven van kennis en vaardigheden; meer aandacht voor ‘de eigen ik’, en een evenwichtige professional worden’.
  • ‘Zelfverantwoordelijk onderwijs kan alleen als studenten keuzes kunnen en durven maken en dat kan niet iedereen. Docenten en werkvormen zijn hier nog niet op toegerust.’
  • ‘Rendementsdenken heeft ertoe geleid dat we het universitair onderwijs schools hebben ingericht.’

Opwaardering

  • ‘Bij de UU wordt onderwijs ondergewaardeerd ten opzichte van onderzoek. Doorgroeien binnen een onderwijsaanstelling kan op papier, maar niet in de praktijk.’
  • ‘Onderwijs wordt gezien als drempel om door te groeien in onderzoek. Daarom wordt onderwijs schools aangeboden; er is geen tijd om het anders te doen.’
  • ‘We zijn een universiteit: docentschap en toponderzoek moeten hand in hand gaan.’
  • ‘Is het Utrechts onderwijskundig leiderschap verder dan bij de meeste andere universiteiten? Dat hangt af van je perspectief en van je plek bij de UU’.
  • ‘Onderwijsdirecteuren zouden meer macht moeten krijgen, want  afdelingshoofden zijn vaak op hun plek gekomen door een wetenschappelijke carrière en sturen daar dan ook op.’
  • ‘Hoe kan het dat een junior docent die tweemaal wordt uitgeroepen tot docent van het jaar, geen vaste aanstelling krijgt?’
  • ‘We selecteren mensen met het oog op promotie en goed onderzoek, niet omdat het onderwijs er beter van wordt.’
  • ‘Binnen een onderzoeksetting kun je ook opleiden, dat is een kroonjuweel waar structureel geld voor vrijgemaakt zou moeten worden’.

Toekomstbestendig
‘Meer awareness voor vragen uit de wereld om ons heen.’ Het is een oproep die niet voor het eerst klinkt tijdens een Strategisch Plan-debat. ‘Voor een echt toekomstbestendige Universiteit Utrecht’, zo luidt de uitsmijter, ‘is ruimte nodig voor zowel docenten als studenten om eigen keuzes te maken en zich te ontwikkelen. Zoek op allerlei mogelijke terreinen verbindingen en kijk over grenzen heen.’

Wat vind jij?
Met het debat over onderwijs is de in oktober gestarte verkennings- en ophaalfase voor het Strategisch Plan afgesloten. Alle opgehaalde input wordt de komende tijd gebundeld en vervolgens getoetst bij medezeggenschap, studenten, medewerkers en bestuurders. Na een fase van aanscherping wordt het Strategisch Plan in juli 2016 vastgesteld door de Universiteitsraad en de Raad van Toezicht. Houd deze site in de gaten voor informatie over het verdere proces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *