Debat campus & community: ‘Kippen en een roeibaan in De Uithof’

Leefbaarheid, identiteit, bereikbaarheid, community en duurzaamheid. Ruim tachtig medewerkers en studenten bogen zich op 2 december in de UB Uithof over deze thema’s tijdens het Strategisch Plan debat campus & community. “Hoe ziet de campus er in 2025 uit?”

Studenten verdelen zich over de groepjes zodat hun stem overal vertegenwoordigd is. Dat horen wat toekomstige generaties belangrijk vinden onontbeerlijk is, behoeft geen uitleg. Deelnemers krijgen de opdracht om bij het woord Campus niet alleen te denken aan De Uithof, maar ook aan de Binnenstad en het University College. Hoe kunnen we de community-ontwikkeling versterken?”, wil Anton Pijpers, lid van College van Bestuur, weten. “Ik verwacht leuke, nieuwe en oorspronkelijke ideeën. ‘Ja maar’, komt later”, laat hij in zijn inleiding weten.

Community
Een community is een plek waar iedereen elkaar ontmoet. Waar mensen met elkaar verbonden zijn. Het is de kunst om de eilanden (faculteiten, departementen en diensten) onderling met elkaar te verbinden. Hoe? Zorg voor ontmoetingsplekken tussen studenten en docenten. Bij onderwijscomplex Janskerkhof werken de open zitjes bijvoorbeeld prima voor dit doel. En bij Sociale Wetenschappen loopt een pilot waarbij studenten kunnen lunchen met docenten.

Andere ideeën om verbondenheid te stimuleren: een UU-hoodie voor alle eerstejaars, debatsessies voor alle partijen in het Utrecht Science Park, digitale mogelijkheden beter benutten (zo heeft het University College een Facebookgroep waarin  studenten, medewerkers én alumni actief zijn).

Duurzaamheid
Aan welke duurzame of niet duurzame partijen wil de UU zich binden? En wat geven we onze studenten mee via onderwijs? Als de UU duurzaam is, laat het dan ook zien: kippen in De Uithof, de Botanische Tuinen open voor publiek, een circulaire economie of een zelfvoorziening op kleine schaal, vlees van onze biologische boerderij De Tolakker.

Leefbaarheid
Bij het thema leefbaarheid staan ontmoeten, verbinden, uitwisselen en inspireren centraal. Hartenkreet: maak meer mogelijk! Iets minder controle graag. Creëer een ‘welcome home’ waar buitenlandse studenten zich thuis door voelen. Zet onze eigen onderzoeksgroep ‘Healthy urban living’ in om een leefbare campus te ontwikkelen. En leg een roeibaan aan in De Uithof!

Identiteit
Wat komt er boven bij het begrip identiteit?
Groep 1:

• Zorg voor meer samenhang.
  • Stop Olympos niet weg aan de rand.
  • Maak zichtbaar wat er in De Uithof inhoudelijk te doen is.
  • Het ontbreken van heldere bewegwijzering is een gemis.

Groep 2:

• De UU wordt gezien als brede, klassieke universiteit.
  • De kans om ons te onderscheiden van andere universiteiten ligt in (zichtbare) multidisciplinaire samenwerking.
  • Betrek studenten bij onze ontwikkeling.
  • Denk in mogelijkheden en niet in kosten en risico’s.

Groep 3:

• Maak bachelor en masterprogramma’s én studieverenigingen Engelstalig.

Bereikbaarheid
Bereikbaarheid moet vooral leuk zijn! Maak een groene zone voor fietsers (waardoor zij niet hoeven te stoppen bij verkeerslichten). Beloon (bij betaald parkeren) gewenst gedrag met een gratis OV bereikbaarheidpas. Maak lopen (wandelpaden) of fietsen (gratis OV-deelfietsen) een aangename ervaring. Zorg voor zebrapaden in De Uithof. Flexibiliseer de werk- en onderwijstijden waardoor De Uithof beter bereikbaar wordt. Zorg voor zelfrijdende google auto’s en een metrolijn vanaf CS.