‘Hoop voor onderwijs- en onderzoektalent’

Interdisciplinaire samenwerking, Leven Lang Leren, onderwijscarrières; medewerkers vertellen de komende tijd welke thema’s uit het SP voor hen belangrijk zijn en waarom. Vandaag: Rens van de Schoot, universitair hoofddocent Methoden & Statistiek bij de faculteit Sociale Wetenschappen.

Belangrijkste themaTalentontwikkeling.

Waarom?
“Om het enorme potentieel dat jongere generaties ons te bieden hebben op zowel onderzoek- als onderwijsgebied. Jonge wetenschappers voelen zich door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ) niet altijd gesteund. De wet is bedoeld om onnodig en langdurig gebruik van tijdelijke contracten tegen te gaan. Helaas vaak met negatieve gevolgen. Een voorbeeld: de Jonge Akademie heeft recentelijk alle Veni- laureaten uit 2015 benaderd met de vraag of zij na het verkrijgen van de prestigieuze beurs een vaste baan hebben gekregen of juist weg moesten. De cijfers uit het  onderzoek geven een zwart beeld en laten zien hoe de WWZ de plank volledig mis kan slaan.”

Geeft het Strategisch Plan een positiever beeld?
“Ja, het plan geeft hoop. Op diverse plekken wordt duidelijk gemaakt dat de universiteit (jong) talent belangrijk vindt. Bijvoorbeeld op pagina vijf: ‘We willen dat talentvolle onderzoekers, docenten en ondersteuners blijven kiezen voor ons als werkgever’ en pagina elf: ‘De universiteit is een aantrekkelijke werkgever voor (jong) talent uit binnen- en buitenland’. Ook ontwikkeling wordt belangrijk gevonden, zo staat op pagina dertien: ‘De Universiteit Utrecht is een aantrekkelijke werkgever, waar samenwerking centraal staat, waar mensen met plezier werken en waar ruimte is voor ontplooiing van individueel talent’.

‘Allemaal lichtpuntjes die het tij wellicht zullen keren’

Er wordt verwezen naar tal van ontwikkelingsprogramma’s en er wordt zelfs een nieuw tenure track systeem in het leven geroepen. Allemaal lichtpuntjes die het tij wellicht zullen keren. Talentontwikkeling en -behoud staan bij de Universiteit Utrecht in elk geval duidelijk op de kaart en mijn hoop is dat dit in de praktijk snel terug te zien is.”