“Mijn universiteit wil alumni de best mogelijke carrièrestart geven”

Internationalisering, deregulering, duurzaamheid; medewerkers vertellen de komende tijd welke thema’s uit het SP voor hen belangrijk zijn en waarom. Vandaag: Katherine Verstreegen, Career Officer bij de faculteit REBO.

Belangrijkste thema’s: Interdisciplinaire samenwerking en Studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt.

Waarom?
“Naar mijn mening hebben deze thema’s met elkaar te maken: de arbeidsmarkt van vandaag (en die van de toekomst nog meer!) vraagt om professionals die verstand hebben van meerdere disciplines en die goed inhoudelijk kunnen samenwerken in projecten die hun eigen expertise overstijgen. Voor beroepen als jurist, bestuurder, consultant, etc. is dat een absolute must.

Omdat het jurisprudentie, economie en bestuurskunde samen brengt, heeft de faculteit REBO alle mogelijkheden om zulke veelzijdige professionals voor te bereiden. Ik weet dat ook andere faculteiten met interdisciplinaire samenwerking bezig zijn.

Wat mij betreft kan het in het onderwijs nog een tandje meer – bijvoorbeeld door in het curriculum veel ruimte te laten voor vrije keuzevakken en door meer minors te bieden. Formuleer vragen bovendien zo dat studenten ze vanuit verschillende invalshoeken moeten bekijken.

‘Waar wil ik straks het verschil maken en wat heb ik daarvoor nodig?’

Onderwijsinstellingen geven niet alleen kennis; ze vormen ook mensen. Tijdens je studie word je volwassen: je leert in de maatschappij te functioneren en waarde toe te voegen. Daarvoor heb je uiteraard kennis nodig, maar ook vaardigheden en mentaliteit zijn erg belangrijk. Net als een realistisch beeld van het werkveld, trouwens. Wat zijn de actuele problemen en uitdagingen? Waar wil ik straks het verschil maken en wat heb ik daarvoor nodig? Studenten goed voorbereiden op hun professionele leven en succesvolle toepassing van wat ze geleerd hebben, behoort daarom tot de kerntaken van elke onderwijsinstelling.”

‘Onze afstudeerders onderscheiden in de ogen van werkgevers’

Krijgt het genoeg aandacht in het Strategisch Plan?
“Beide thema’s krijgen veel aandacht in het SP en daar ben ik heel blij mee. Wat ik verder verheugend vind, is dat de thema’s vaak samen worden aangehaald, zoals in het onderdeel ‘Onderwijs voor een betere toekomst’. Deze combinatie zie ik als een mooie kans om UU-opleidingen en onze afstudeerders te onderscheiden in de ogen van werkgevers.

Dat de Universiteit Utrecht interdisciplinaire samenwerking en voorbereiding op de arbeidsmarkt hoog in het vaandel heeft staan, toont de ambitie en sterke toewijding van mijn universiteit om alumni de best mogelijke start van hun carrière te geven. En dat vind ik enorm inspirerend!”

Meer weten?
Het Strategisch Plan is digitaal te lezen.