Strategic Plan 2016 – 2020

Kansen, bedreigingen en ambities in onderzoek

‘De koffiekopjes zijn op! Mevrouw, er zijn geen kopjes meer.’ De opkomst bij het Strategisch Plan-debat over onderzoek, op maandag 2 november, is veel groter dan verwacht. In de Van Lier en Egginkzaal van het Bestuursgebouw wordt extra meubilair bijgeschoven. Belangrijke vraag vandaag: ‘met welke nieuwe – zowel kansrijke als bedreigende – ontwikkelingen op het gebied van onderzoek moet de Universiteit Utrecht rekening houden in haar strategie?’

Kijk eerst even naar het hoofdstuk ‘onderzoek’ in het huidige Strategisch Plan, zo luidt de opdracht. Welke ambities, doelstellingen, ontwikkelingen en trends waren er vier jaar geleden en in hoeverre zijn ze nog relevant?

Evenredige vertegenwoordiging
Enkele groepjes beginnen wat aarzelend. Wat was de vraag nu precies? Eerst maar een voorstelrondje. Faculteiten en diensten, wetenschappers en beleidsmensen; ze lijken evenredig vertegenwoordigd. De opdracht wordt nog wat verduidelijkt. “Denk niet: ‘ik roep iets en dat komt dan in het Strategisch Plan’. Maar door je ideeën en ervaringen te delen, kunnen we rode draden herkennen en zo samen bepalen welke richting we op moeten.”

Een drietal rode draden met bijbehorende ideeën gedestilleerd uit de sessie:

Fundamenteel versus toegepast onderzoek

• “Toon lef: durf ook te kiezen voor en vast te houden aan fundamenteel onderzoek.”
  • “Fundamenteel onderzoek herkent zich onvoldoende in de Strategische Thema’s. Misschien fundamenteel onderzoek zelfs een eigen Strategisch Thema geven?”
  • “Fundamenteel onderzoek is het toegepast onderzoek van de toekomst: laat jongeren daarom vooral fundamenteel onderzoek doen en ouderen toegepast onderzoek.“
  • “Strategische Thema’s worden top-down ingevuld; er wordt gekeken naar welk onderzoek er nu wordt gedaan. Geef jonge onderzoekers de ruimte en laat ze agendabepalend zijn.”

Concurreren en samenwerken

• “In hoeverre vormen buitenlandse universiteiten met veel geld en voorzieningen een bedreiging voor ons omdat ze talenten wegkapen?”
  • “Pas op. Het gaat niet alleen om geld. Je kunt ook inhoudelijk competitief zijn.”
  • “In hoeverre kun je samenwerken en concurreren tegelijk?”
  • “Zet nog meer in op samenwerking, zowel interdisciplinair als internationaal.”
  • “Zorg voor regionale allianties; zoek aansluiting.”

Communicatie en zichtbaarheid

• “Voor veel bedrijven en instellingen is de UU een black box. Laat zien wat we in huis hebben.”
  • “Research Support Offices en Communicatie & Marketing moeten meer samenwerken met onderzoekers en communiceren over ons onderzoek.”
  • “Er moet meer aandacht komen voor digitale mogelijkheden. Ik kan jongeren helemaal niet bijhouden in de manier waarop zij communiceren.”
  • “Alle regels waar onderzoekers zich aan moeten houden en alle formulieren die moeten worden ingevuld getuigen van weinig vertrouwen in medewerkers.“

Dwarse ideeën
Op een pianokruk met wieltjes verplaatst Anton Pijpers, vicevoorzitter van het College van Bestuur, zich tussen de tafels. Hij is verheugd over de waardevolle en geanimeerde input die langskomt. “Maar graag had ik wat meer ‘dwarse ideeën’ gehoord. Als je die hebt, laat ze dan alsnog horen via de verschillende beschikbare kanalen”, aldus Pijpers.

Ook meepraten?
De eerstvolgende Strategsich Plan-bijeenkomsten gaan over ‘duurzaamheid’ en ‘veerkrachtige organisatie’. Bekijk de de overige onderwerpen en de volledige agenda. Via een andere weg je stem laten horen? Ideeën kun je ook achterlaten op de ‘Strategisch Plan zuilen’ in de hal van het Educatorium en in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Onderaan deze pagina kan je reageren op dit bericht.